Den evropských jazyků
Den evropských jazyků 24. 9. 2021
I v letošním roce všichni žáci naší školy pokračovali v zářijové tradici projektového dne věnovaného evropským jazykům. Pojďme se společně podívat, co hezkého si v jednotlivých třídách vytvořili, co nového se dozvěděli, jaké zážitky si z tohoto dne odnášejí.
A vezmeme to od nejmenších a zároveň i největších – na Den evropských jazyků se vždy prvňáčci potkávají s deváťáky – je to jejich první větší společná akce v rámci patronátu.
První a devátá A strávili tento den v přírodě. Pracovníci Lesů české republiky pro ně nachystali zajímavý program věnovaný nejenom přírodě a zvířatům. Žáci se naučili něco z myslivecké hantýrky, latinské názvy některých rostlin. Prohlédli si řadu zvířat a mohli sledovat ukázky práce s loveckými psy.
Pro první B si žáci deváté B nachystali Evropskou sportovní olympiádu. Připravili pro ně několik sportovních disciplín, v družstvech soutěžili prvňáčci i deváťáci, vítězové se mohli těšit na sladkou odměnu.
V první C se Den evropských jazyků nesl ve znamení včelky Máji. Pustili si její příběhy v různých evropských jazycích, povídali si, jakými jazyky se v Evropě mluví, vyráběli vlajky jednotlivých zemí. Podobný program měli i v druhé B, seznámili se sousedními zeměmi, vyráběli jejich vlajky a pustili se do ruských omalovánek. Do Ruska zamířili i ve třetí B, pracovali formou pracovních listů i pohádek, ukázali si známé ruské matrjošky, povídali si o ruských osobnostech – třeba o prvním člověku ve vesmíru J. Gagarinovi.
Ve čtvrté B se žáci rovněž rozhlédli po našich sousedech, zjišťovali nejrůznější informace, ukázali si měny jednotlivých zemí, pohlednice, vyráběli plakáty, které potom prezentovali ostatním. V páté A si každý žák vylosoval jednu evropskou zemi, o ní napsal projekt a namaloval její vlajku.
S pátou B se dostáváme do vzdálenějších míst v tématu „Létání po světě“. Žáci se dozvěděli informace o Boingu 737, naučili se anglická slovíčka vztahující se k létání, cestování, ve dvojicích vyplňovali dotazník o létání. I se čtvrtou A jsme se rozlétli do světa v projektu „Letem evropskou krajinou“ – poznávali evropské země a také vařili „mezinárodní pohár“ – například ruský pohár nebo belgický čaj. A nejdále se vydali žáci třetí A – na cestu do Egypta – luštili šifru s hieroglyfy a malovali egyptské znaky, ve druhé A pak zdobili putovní kamínky. Ve třetí C žáci také procestovali celou Evropu. Země, které je zajímaly, totiž byly Švédsko na severu, Rusko na východě a Řecko na jihu a zabývali se výrobou mapek.
V šesté A se děly zajímavé věci – měli tam totiž „fotokoutek“. Žáci si ve skupinkách vybrali jednu zemi a měli za úkol se obléct do typického oblečení, měli si opatřit typické jídlo dané země, vyrobili si plakát s informacemi. A na závěr navštívili právě fotokoutek a vyfotili se třeba jako Angličani. Po celé Evropě se toulali i žáci sedmé A – vyhledávali informace o evropských státech, vyráběli plakáty a učili se pozdravy v různých evropských jazycích.
V šesté A se žáci soustředili na přírodu a ekosystémy a hlavně na latinu – lépe řečeno latinskou terminologii. A tak se na jejich plakátech objevily vybrané ekosystémy i s latinskými názvy rostlin a živočichů.
Téma evropských kuchyní a tradičních jídel zvítězilo hned v několika třídách. V sedmé B vařili anglický čaj a kromě toho se věnovali anglickým, ruským a německým pohádkám a pexesu. V osmé A vyráběli dokonce kuchařku s recepty v angličtině a do francouzské kuchyně zavítali prostřednictvím filmu Ratatouille. A v osmé B se věnovali italské kuchyni a dokonce upekli i pizzu, která voněla v celém přízemí naší školy.
A stejně jako se povedla pizza v osmé B, povedly se i všechny další projekty v ostatních třídách. O Evropě, evropských jazycích a našich sousedech blízkých i vzdálenějších zase víme o kousek víc.
J. Koscielniaková