Evropský den jazyků
Dne 25.9.2015 proběhl na naší škole projektový den Evropský den jazyků.
Víte, že ...
- Evropský den jazyků je den, kterým chce Evropa podpořit učení se jazykům
- Evropský den jazyků se slaví z iniciativy Rady Evropy už od roku 2001 vždy 26. 9.
- se tento den slaví proto, abychom si připomněli, jak je důležité učit se jazyky, a abychom se seznámili s bohatou kulturou evropských národů
- ve světě existuje 6000 až 7000 jazyků, z toho 225 má původ v Evropě
- nejméně polovina lidí na Zemi rozumí nebo hovoří dvěma nebo více jazyky
A jak žáci naší školy tento den prožili?
Žáci I. A ve spolupráci se svými staršími spolužáky s IX. A vyráběli vlaječky evropských států, kterými si vyzdobili třídu. Dále připravovali pro svou spolužačku Irenku, která má české občanství, ale žije a chodí do školy v Americe, dopis, ve kterém jí pošlou své fotografie se svými jmény, aby s ní zůstali v kontaktu.
Žáci I. B se svými patrony z IX. B malovali na trička a vytvořili si plakáty do třídy. Během této aktivity si procvičovali názvy barev v angličtině.
Žáci II.A cestovali "Křížem krážem po Evropě". Seznámili se stručně se všemi evropskými státy, s tím, co je pro ně typické. Hlavně se však věnovali Francii. A proč Francii? Inspirací jim byla populární hra petanque.
Žáci II.B si povídali o vlajkách evropských států. Hlavním bodem jejich programu byl ale Londýn, který jejich starší sourozenci letos navštívili. Prohlíželi si suvenýry, fotografie a k tomu pili anglický čaj.
Žáci II.C si nejprve pustili evropské pexeso pro děti. Poté využili naše nové školní hříště. Rozdělili se do skupin podle evropských národů - Francie, Slovensko, Česko, Itálie a Německo. Každá skupina si vyrobila vlaječku daného státu, přilepila si ji na oblečení a pak si děti zorganizovaly soutěž Den bez hranic. Německé družstvo jezdilo s helmami a volanty jako Schumacher, české družstvo skákalo v pytlích ve tvaru sněhuláka, slovenské skákalo jako kamzíci na žíněnku, francouzské hrálo petanque, italské skákalo do písku jako na písečné pláži.
Žáci III.A se seznámili s kulturou národů, které nežijí v Evropě. Navštívili Velikonoční ostrov, vyráběli z plastelíny sochy, které viděli. Poté si vyprávěli o Masajích, vyráběli masajské šperky a zdobili svá těla různými barvami.
Žáci III.B cestovali po Nizozemí, navštívili Rotterdam a Amsterdam, povídali si o tom, čím je Nizozemí proslulé. Na závěr vypracovali projekt "Město Amsterdam", někteří žáci tvořili větrné mlýny.
Žáci IV.A a V.B besedovali s cestovatelem panem Janem Vařekou. V dalších hodinách se seznamovali s typickými znaky evropských států.
Žáci IV.B si povídali o tom, kde děti o prázdninách cestovaly. Potom se rozdělily děti na menší skupiny podle zemí (vybraly si naše sousedy), zpracovávaly plakáty o daných zemích. Na závěr se žáci podívali na pohádku ve slovenštině, ověřili si, zda jazyku našich jazykově nejbližších sousedů rozumí.
Žáci V.A se zaměřili na státy Evropské unie. Děti ve skupinách vyráběly pexeso zemí Evropské unie, které si na závěr zahrály.
Žáci VI.A zahájili tento den příjemně. Uvařili si pravý anglický čaj, ke kterému přikusovali anglické sušenky. Ochutnali také maďarskou čabajku, kterou zapili českým moštem. Poté nakreslili vlajky evropských států, jimiž si vyzdobili třídu.
Žáci VI.B si povídali o zemích, které oni sami osobně nebo jejich rodiče navštívili nebo o zemích, kde žijí jejich prarodiče. Hovořili o Švédsku, Ukrajině, Chorvatsku, Německu. Vyprávění doplnili prezentací fotografií. Na závěr si uvařili pravý anglický čaj s třtinovým cukrem a mlékem.
Žáci VII.A měli návštěvu. Zpočátku besedovali v angličtině s paní Carrol Loewen a Pavlem Nekolou - manželi, současně žijící ve Štěpánově, původně v Kanadě, kde paní Carrol Loewen působila jako učitelka a ředitelka školy. Poté sledovali anglický film s českými titulky Ratatouille z prostředí restaurace. Na základě tohoto filmu vyráběli kuchařku s recepty v angličtině, která obsahovala nejen recepty na jídlo, ale i na lásku, dobrou náladu.
Žáci VII.B svým dílem provoněli celou školu. Ve cvičné kuchyni si připravili zapékaný anglický rohlík. Práce se jim podařila, rohlíky byly velmi chutné a lákaly svým vzhledem k okamžité konzumaci. V další části dne vytvářeli cizojazyčný česko-rusko-anglicko-německý kalendář. Na závěr sledovali anglický film s českými titulky ze světa zvířat.
Žáci VIII.A ve skupinách vytvářeli projekty o jednotlivých evropských zemích. Zaměřili se nejen na základní geografické údaje, ale také na zvyky, jídlo, oblečení, historii, jazyky v dané zemi. Na závěr se svými projekty seznámili své spolužáky.
Žáci VIII.B si povídali o evropských jazycích, kde se jak mluví. Poté cestovali do Austrálie. Na závěr si připravili tradiční pokrm Fish and Chips.
Žáci IX.A po skončení práce se svými prvňáky si zvolili jako pokračování dne jazyků moderní trend "vaření". Ve cvičné kuchyni si zasoutěžili o to, kdo připraví nejlepší pizzu.
Žáci IX.B si po spolupráci s první B třídou připravili v rámci angličtiny program "Tea Party a britská královská rodina", doplněný o britské reálie.
Další fotografie z tohoto dne naleznete ve fotogalerii.