Věda není žádná věda
Naše škola T. G. Masaryka se zapojila do projektu EU Věda není žádná věda, který je zaměřen na praktickou a laboratorní výuku přírodních věd ( fyziky, chemie a biologie ). V rámci projektu byly vytvořeny materiály, které žáci ověřují v praxi.
My jsme si vybrali oblast chemie. První pilotáž programu Alchymistická výroba zlata proběhla 27.11.2012 s žáky 9. A za odborné asistence lektorky RNDr. Radky Balounové Ph.D., která do školy zavítala až z Prahy. Po motivační části týkající se kovů známých ve starověku a alchymie a předlaboratorní přípravě, jak připravit „ zlato “, následovala vlastní badatelská činnost. Žáci slévali roztoky, zahřívali, chladili, filtrovali. Výsledek byl pro všechny naprosto úžasný. Vznikla žlutá látka třpytící se jako zlato. I když žáci přišli na to, že to vlastně žádné zlato není jenom sloučenina olova, neodradilo je to od dalšího pokračování v tomto projektu.
Žáci 9. A pracovali s nadšením a projevili zájem o tento způsob výuky, ale nejen oni, ale i děti z ostatních tříd. Proto jsme požádali lektorku Radku Balounovou o další spolupráci, kterou nám přislíbila. Už teď se těšíme na další skvělé pokusy.
-
Věda není žádná věda podruhé
V listopadu minulého roku se Základní škola T. G. Masaryka zapojila do projektu EU Věda není žádná věda, který je zaměřen na praktickou a laboratorní výuku přírodních věd ( fyzika, chemie a biologie ). V rámci projektu byly vytvořeny materiály, které žáci ověřují v praxi. My jsme si vybrali oblast chemie. První pilotáže s názvem Alchymistická výroba zlata se zúčastnili žáci 9. A a projekt vypracovali s nadšením a zájmem. Požádali jsme tedy lektorku RNDr. Radku Balounovou Ph.D. o další spolupráci.
Paní doktorka s radostí tuto nabídku přijala a 11.6.2013 opět navštívila naši školu. Tentokrát se zapojili do projektu všichni žáci osmých tříd. Jejich úkolem bylo získat pitnou vodu z vody mořské a tím zachránit obyvatelstvo v přímořských oblastech trpící nedostatkem této životodárné tekutiny. V motivační části úkolu žáci vyluštili několik křížovek, kde si prověřili svoje znalosti v rozeznávání chemického nádobí. Poté následovala diskuze, kterou separační metodou je možné získat z mořské vody vodu pitnou, a nakonec se žáci pustili do vlastní badatelské činnosti. Tato část byla pro ně nejzajímavější. Skládali různé druhy aparatur, aby nakonec zjistili, že nejvhodnější je ta pro destilaci. Při vlastní destilaci panovalo ve třídách napětí, neboť všichni měli strach z utajeného varu a možného výbuchu. Nakonec vše dobře dopadlo, výbuch se nekonal a nikomu se nic nestalo.
Žáci 8. tříd pracovali se zájmem, což ocenila i lektorka Radka Balounová. Odměnou za účast v tomto projektu bude nově vypracovaná publikace, která obsahuje sadu skvělých chemických pokusů.