Zápis z jednání školské rady dne 22. 11. 2016
Jednání školské rady se konalo 22. listopadu 2016 v žákovské knihovně školy.
Datum jednání: 22. 11. 2016
Místo jednání: ZŠ TGM – žákovská knihovna
Počet přítomných členů ŠR: 5 (omluven Aleš Sitař)
Hosté: 2 (vedoucí školního stravování Jarmila Knauverová, ředitel školy
Jaroslav Sláma)
Jednání řídí: Jana Zítková
Zapisovatel: Marie Nebolová
Ověřovatel zápisu: Věra Skalníková
Program jednání:
1. Přivítání, seznámení s programem jednání ŠR
2. Určení zapisovatele a ověřovatele zápisu
3. Kvalita školního stravování
4. Projednání Přílohy k ŠVP
5. Usnesení, závěr
ad 1) Program jednání byl jednomyslně schválen.
ad 2) Zapisovatelkou a ověřovatelkou zápisu byly všemi hlasy určeny paní Marie Nebolová a paní Věra Skalníková.
ad 3) Na základě častých připomínek na kvalitu školního stravování z řad žáků, jejich rodičů a zaměstnanců školy sepsali členové školské rady připomínky (viz. PŘÍLOHA) a zaslali je vedoucí školního stravování paní Jarmile Knauverové. Na toto jednání ji pozvali, aby se k nim mohla vyjádřit. Dále měli na paní vedoucí několik dotazů (viz. PŘÍLOHA). Mezi zúčastněnými proběhla dlouhá a věcná diskuze. V závěru schůzky se přítomní dohodli na propagaci méně známých jídel.
K bodu 1 - Připomínky ke školnímu stravování:
Ve Smlouvě o zajištění stravování z 10. 7. 2012 mezi Městem Bystřice n. P. a zařízením školního stravování SCOLAREST, spol. s. r. o., článek IV, odst. 4.14 stojí:
„Poskytovatel se zavazuje, že se hlavní jídlo nebude v průběhu 20 pracovních dní opakovat.“
ad 4) Školská rada projednala Přílohu č. 1 ke Školnímu vzdělávacímu programu Základní školy T. G. Masaryka, č. j. 350/16, s účinností od 23. 11. 2016. Příloha se týká změn v Učebních osnovách předmětu cvičení z anglického jazyka pro školní roky 2016/2017 a 2017/2018.
ad 5) Usnesení:
Školská rada se dohodla, že bude nadále sledovat kvalitu a výběr jídel ve školní jídelně. Případné nedostatky bude ihned řešit s paní vedoucí. Dále se domluvila na termínu další schůzky v únoru 2017. I na toto jednání bude přizvána vedoucí školního stravování. Projednala i Přílohu č. 1 ke Školnímu vzdělávacímu programu Základní školy T. G. Masaryka, č. j. 350/16, s účinností od 23. 11. 2016.
PŘÍLOHA
Připomínky ke školnímu stravování na ZŠ TGM Bystřice n. P. (září - říjen 2016)
1) Je nějaký časový úsek, po kterém se jídla opakují? Jsou jídla, která se opakují po čtrnácti dnech.
2) Proč je nedostatek sladkých jídel a stále se opakují ta stejná?
(7 sladkých jídel - 2× krupičná kaše, 2× dukátové buchtičky, 1× rýžová kaše, koblihy a nudle s mákem). Ke třem sladkým jídlům byl jako příloha podáván moučník!
Chybí: lívance s ovocem, palačinky, plněné kynuté buchty, ovocné knedlíky, švestkový táč, makový (jablečný) závin, šulánky s mákem, vdolky s tvarohem, žemlovka, rýžový nákyp, bramborové placky sypané mákem, …
3) Jídlo, které vypadá skoro stejně: připravené z mletého masa, např. přírodní sekaný řízek, sekaná pečeně 2×, karbanátek 2× - ke všemu byla jako příloha bramborová kaše (připravená z ?)
4) Nevhodné kombinace jídel a přílohy: 6× třetí jídlo zeleninový salát a příloha také zeleninový salát, 3× sladké jídlo a příloha moučník
5) Nevhodné kombinace polévky s hlavním jídlem, např.: polévka čočková, moravský vrabec a kysané zelí; čočková polévka, selská vepřová pečeně a kysané zelí; !!! hrstková polévka, kovbojské fazole a jako příloha zelný salát - dané kombinace způsobují trávící obtíže
6) Malá porce ovoce jako přílohy - oschlá, zahnědlá čtvrtka jablka
7) Moučník jako příloha je vždy bez náplně nebo polevy a jedná se o velmi malou porci.
8) Ryba podávaná pouze jako rybí filé (velmi malý kousek masa) a to dušené neustále na různých druzích zeleniny nebo na másle (7×)
9) Velmi často se v jídelníčku objevuje "červená" omáčka.
10) Uvítali bychom nějaký tematický týden (tortilly, gyros,….).
11) Úplná absence některých jídel: sladká (viz výše), španělský ptáček, klasický řízek, kuřecí masová směs, uzené s brambory, masová roláda, lasagne, pene se sýrovou (špenátovou) omáčkou, smažená játra, smažený květák (brokolice), plněné bramborové knedlíky se zelím, bramborák s masovou směsí, jiné ryby než filé, …
12) Přílohy během dvou měsíců k hlavnímu jídlu:
knedlík 14×, těstoviny 21×, rýže 22×, brambory 9× (z toho 7× k filé), bramborová kaše 5× (vždy k mletému masu)
13) Kuřecí stehno - stejná porce pro prvňáčka jako pro dospělého, to stejné je i u masa.
14) Paní kuchařky se ptají dětí, zda chtějí maso - mají ho v ceně oběda, je jejich věc, zda ho vrátí nebo třeba vezmou domů.
Dotazy ke školnímu stravování na ZŠ TGM Bystřice n. P.
1. Používají se v kuchyni dochucovadla typu glutamát sodný, kvasnicový hydrolyzát, sójová bílkovina, apod.? Pokud ano, co uděláte proto, aby se tato dochucovadla nepoužívala, když se všeobecně mluví o jejich škodlivosti na zdraví, obzvláště dětí?
2. Používáte v kuchyni polotovary např. bramborovou kaši, atd. Pokud ano, tak proč, když bydlíme na Vysočině v kraji brambor?
3. Jak motivujete děti, aby zkoušely nová jídla a preferovaly zdravější jídla (tj. více zeleniny, různé druhy obilovin, apod.)?
4. V minulosti se stalo, že poté, co si někdo stěžoval, byla 14 dní snaha viditelná, ale nevydržela příliš dlouho. Co hodláte dělat s tím, aby změna jídelníčku měla trvalejší charakter?
5. V České republice byl vypsán zajímavý celostátní projekt Pestrá strava bez zbytečné chemie (rozumí se konzervanty, umělá sladidla, barviva, glutamáty - což jsou látky, které by kvalitní oběd neměl obsahovat). Je zaměřený na zvýšení kvality školního stravování. Proběhl už 3. ročník. Zajímáte se o podobné projekty nebo spolupracujete s výživovými poradci?